Katsaus vuoden 2022 trendeihin

Somekanavat ja digitaalinen viestintä ovat yrityksillä paremmin kunnossa kuin koskaan ennen. Tämä ei ole ihme, sillä yritysten palvelukokemuksen ei haluta jämähtävän koronan tuomiin nopeisiin muutoksiin tai peruutuksiin. Asiakaspettymyksiltä ei voi koskaan välttyä, mutta ne voi minimoida hyvällä viestinnällä. Vuonna 2022 korona ei enää hämmästytä, ja tiedotettuihin rajoituksiin osaavat reagoida yritykset aina nanotasolta asti. 

Havaitse hyvä ja korjaa puutteet, älä riko toimivaa 

Kun lähdet muokkaamaan digitaalista liiketoimintamallia ja markkinointia trendien suuntaan tarkista nykytilanne eli käytössäsi olevat myynnin ja markkinoinnin materiaalit ja päätetty toimintamalli niiden jalkauttamiseksi. Nämä vaikuttavat siihen pitääkö trendien mukaisia muutoksia tai korjauksia edes aloittaa näkyvyyden, toimivuuden tai käytettävyyden osalta vai oletko jo edelläkävijä. Ole kriittinen ja huomaa, että trendit katsovat aina myös taakseen. 

Valitsemasi digitaaliset alustat tuovat omat rajoitteet tai mahdollisuudet. Arvioi onko somekanavia tarpeeksi tai liikaa? Oletko hyödyntänyt saatavilla olevaa dataa? Oletko testannut erilaisia vaihtoehtoja?

Alustan valitsemisessa kannattaa tutkia, mitä muut alan kilpailijat tai markkinajohtajat ovat tehneet ja miettiä, voiko tehdä jonkin kokonaisuuden vielä paremmin.

Ongelma useimmiten ei ole enää siinä, miten siirrät liiketoimintasi etäpainotteiseksi ja turvallisen oloiseksi, vaan siinä miten saat asiakkaasi huomion, kun kaikki muutkin alasi palveluiden tai tuotteiden tarjoajat ovat jo internetissä. Voit aloittaa tutkimalla, mitä muut alan kilpailijat tai markkinajohtajat ovat tehneet ja miettiä, voiko tehdä jonkin kokonaisuuden vielä paremmin. Suoraan kopioiminen ei luonnollisesti ole soveliasta.

Miten ihmiset käyttäytyvät?

Korona on muuttanut tapaamme elää. Sen myötä arjesta on tullut kokoelma etätyötä, hybridityötä sekä heitä, joille etätyö ei ole mahdollisuus. Yhteiskunnan sulkeutuminen koronan vuoksi on luonut trendin, joka korostaa turvallisuutta, helppoutta, luottamusta, yksinkertaisuutta ja selkeyttä. Myös helppo poisjättäytyminen, syrjään siirtyminen ja eräänlainen kaudettomuus ovat nousussa. Kaudettomuus on sitä, että enää ei välttämättä osteta uusia reppuja koululaisille aina koulun alkuun, vaan haetaan kestävämpää ratkaisua tai tehdään osto perinteisen kauden ulkopuolelta.

Osalle meistä poisjättäytyminen ei ole valinta vaan pakko. Kaudettomuuden trendi ei poista vuodenaikoja, mutta se luo erilaisen ostokäyttäytymisen mallin, jossa vuodenajat eivät enää ohjaa kuluttajaa ostamaan uutta jokaiselle sesongille, vaan ohjaavat tekemään valintoja, jotka korostavat ajatonta laatua ja aikaa kestävää designia sekä käytännöllisyyttä. Esimerkiksi juomapullo voi olla sekä salilla että talvisella retkellä sama, sillä materiaali sallii juoman pysymisen niin kuumana kuin kylmänä eikä tällöin ostaja enää osta kahta tuotetta erikseen jokaiseen tarpeeseen. 

Pehmeät ja isot muodot kiinnostavat.

Asiakkaiden ostopolut muuttuvat tämän käyttäytymisen muutoksen kautta. Z-sukupolvi on keskittynyt säästäväisyyteen hyveenä. Toisaalta heille ensimmäisenä jonkin asian omistaminen on osa identiteettiä. Vaikuttimena heillä on ystävät, perhe ja somekanavien vaikuttajat, eikä niinkään merkkiuskollisuus tai kaupat. He ovat todellisia diginatiiveja.

Pehmeät ja isot muodot kiinnostavat visuaalisuudessa yleensä. Ne mahdollistavat ja luovat tilaa välillemme, joka rakentaa turvallisuuden tunnetta tiloihin, joissa kohtaamiset tapahtuvat. Antibakteeriset materiaalit yleistyvät muuten ihan samasta syystä. 

Mindfullnessin eli vahvan tietoisuuden tilassa olemisen tilalle povataan uutta ilmiötä, “nikseniä”. Niksen on hollantia ja tarkoittaa ei-minkään-tekemistä. Se on vastakohta kaikelle suorittamiselle ja tehostamiselle, siis vain olemista ja suorittamisesta jättäytymistä. Tämä osittain kumpuaa samasta kuin muu poisjättäytymisen (opt out) trendi. Fyysiset piirit pienenevät, arki ja työ on sekoittunut kokonaisuudeksi, joten ei-minkään-tekeminen ja digitaalinen paasto kiinnostavat. Enää ei välttämättä ole trendikästä olla jatkuvasti ruudulla jakamassa sisältöä siitä, mitä on juuri nyt tekemässä.

Kestävän kehityksen kokeilut ja kiertotalouden nousu

Yhden raaka-aineen materiaalit, korjaaminen ja huoltaminen ovat nousussa, jotta kiertotalous, kestävä kehitys ja kierrättäminen mahdollistuvat. Tietoisuus ympäristön suojelemisesta siis lisääntyy.

Pukeudutko jo “roskaan”? Onko päälläsi oleva muovi kiertämässä jo toista kierrostaan sen sijaan, että päätyisi maan täytteeksi kaatopaikalle tai jätelautaksi mereen? Oletko levittänyt kasvoillesi luonnonkosmetiikkaa tai ainakin harkinnut sellaista? Monet yritykset ottavat takaisin jo tekemiään tuotteitaan ja korjaavat ne uudelleen käyttöön, myös luksusbrändit. Sama tuote myydään yhä useampaan kertaan. Tämä ei kuitenkaan tapahdu itsestään, vaan vaatii panostuksia yrityksiltä.

Omistamisella ja sen luomalla arvon tunteella on pitkät juuret. Toisaalta olemme tottuneet siihen, ettei kaappimme täyty musiikin ja elokuvien nauhoitteista, sillä Netflixin löytyminen isovanhempienkaan televisiosta ei yllätä. Toisaalta vasta opettelemme kevyempää matkustamista vuokraamalla vaatteita tai suosien muita paikallisia vuokrauspalveluita. Auton tai suksien vuokraus on jo tuttua kauraa monelle. 

Kuinka suureksi kokonaisuudeksi ja kannattavaksi liiketoiminnaksi nämä trendit nousevat, jää nähtäväksi. 

Vuoden 2022 visuaaliset trendit ovat värikkäitä

Kohtuullisuus tuntuu löytyvän arvojen ja käytännön tekojen puolelta. Visuaalisen erottautumisen keinot taas ovat suureellisia, jopa hassuja. Verkkosivujen suuret kuvapalkit (hero-kuvat) ovat yksinkertaistuneet ja maltillistuneet, sekä samalla niihin saatetaan lisätä jo kaikki oleellinen kuvan ja tekstin yhdistämisellä. Toisinaan myös hero jaetaan kahtia, ja sivu saa osakseen kaksi yhteensopivaa, mutta erillistä maailmaa. Tämän yksinkertaistumisen syy löytyy kädestämme tai taskustamme löytyvästä mobiililaitteesta, joka asettaa uusia kokovaatimuksia alustojen visuaalisuudelle. Alla nostoja tämän vuoden visuaalisuuden trendeistä.

  • Trendit muodostava kokonaisuuden, jossa sen osat voivat myös olla ristiriidassa keskenään. Esimerkiksi minimalistinen ja runsas. Tämä on kuitenkin trendeille tyypillistä. Trendien on tarkoitus auttaa erottumaan joukosta. Samalla trendit luovat kokonaisuuksia, joiden osaksi kuluttaja voi haluta kuulua.
  • Nousussa ovat myös eri visuaalisuuden muodot: surrealistinen, teatterimainen, hullutteleva, liioitteleva ja rohkea tai jopa outo sekä murretuilla sävyillä värikäs. Yleensäkin värikäs ja leikkisä visuaalisuus on tulossa vanhan mustavalkoisen säntillisyyden tilalle.
  • Instagramiin sopiva tilannekuvan kaltainen näkökulma pitää pintansa. Tämä “visuaalinen instattavuus” puhuu autenttisuuden puolesta, mikä taas voi tarkoittaa kokemuksellisuutta, fyysisen tuntuman esiin tuomista ja ylellisyyttä.
  • Kuluttajan oman erityisen kulttuurin löytymistä visuaalisista materiaaleista voidaan toivoa tai odottaa, mutta kulttuurista omimista pitää välttää. Hulluttelevuuden lisäksi sensitiivisyys ja sukupuolineutraali lähestyminen ovat huomionarvoisia asioita.
  • Typografiassa vahva ja käytännöllinen sekä toisaalta ylisuuri tai pallomainen, myös venytetty tai jopa päällekkäin aseteltu ilme on nousemassa ohuen viivamaisen typografian tilalle.
  • Retron puolelta nousee grunge ja Y2K 2000-luvulta, mutta 2022 versiona. Abstraktisuus, gradientit pinnat ja kollaasimainen visuaalisuus ovat osa tätä kokonaisuutta.
  • Graafiset elementit, jopa lasinomaiset (glassmorphism) tunnelmat ja parametriset kolmiuloitteiset kuviot nostavat päätään. Minimalistinen skeumorfismistinen (siirtomuuntoinen) visuaalisuus luo digitaalisiin materiaaleihin ylellisyyttä, mutta on verkkoympäristössä huono valinta, sillä se ei tue saavutettavuutta.
  • Liikkuva kuvan ja animaation kuluttamisen nousu vain jatkaa nousuaan, joten niiden sisältöihin panostaminen on perusteltua.

Ennen kuin pudotat trendejä oman yrityksen ilmeeseen tai viestintään kannattaa pohtia, ettei trendien mukanaan tuoma viesti, markkinointi ja mielikuva jää asiakaskohtaamisessa lunastamatta. Tarkista ettei prosesseissasi ole ongelmallisia porsaanreikiä, jolloin vaikka sukupuolineutraali kokemus tyssää ensimmäiseen lomakkeeseen, jossa kysytään oletko mies vai nainen.

"Digital first", jo ihan löydettävyyden takia

Verkkosivujen kehittämisessä on otettava huomioon Googlen ja muiden tarvittavien hakupalveluiden vaikutus sekä erityisesti äänihakujen lisääntyminen. Jos digitaalisten kampanjoiden haluaa toimivan, on rakenteen ja sisällön tehtävä vaikutus ihmisen lisäksi algoritmeillä toimiviin robotteihin. 

Intranettiä muistuttavista sivuhirviöistä on luovuttu ajat sitten, ja tämän jälkeen yhden pitkulaisen sivuston pergamenttimallit tulivat tutuksi. Nyt verkkosivuilta haetaan hyvin maltillista, yksinkertaista ja käytettävyydeltä melkein sovelluksia matkivaa mallia. 

Markkinointikampanjoille selkeät laskeutumissivut ovat eduksi. Ehkä niistä puhuminen trendinä on jopa turhaa, vaikka edelleen mainoksista moni ohjaa vääriin kohteisiin tai etusivuille seikkailemaan. Väärä laskeutumissivu ei korjaannu optimoinnilla, visuaalisella suunnittelulla tai paremmalla mainosten kohdentamisella. Laskeutumissivujen ja onnistuneen sisällöntuotannon on oltava tätä päivää, jos digitaalinen markkinointi on yritykselle tärkeää. Jos koet, että vaivaton ostaminen, tiedonhankinta, palvelukokemus tai vakuuttaminen ei ole mielestäsi turhaa, älä jätä asiakastasi seikkailemaan sivuilla, sillä hän ei jaksa keskimäärin edes kolmea sekuntia kauempaa odottaa verkkosivusi latautumista.

Sosiaalinen media ja sen monet muodot

Inklusiivinen, autenttinen ja asiakkaan arvojen mukainen sekä merkityksellinen sisältö houkuttelee. Asiakkaan iholle pääset, kun tiedät keitä he ovat ja tutustut heidän jakamaan sisältöön eli heidän kiinnostuksen kohteisiin. Selvitä myös, mitä potentiaaliset asiakkaasi sinusta julkaisevat (UGC: user generated content). Nopeus, muuntautumiskyky ja personointi ovat keinoja pitää asiakkaan kiinnostusta yllä ja seuraajakunta aktiivisena.

Kokeile rohkeasti erilaisia viraaleja sisältöjä, jotka voivat tukea liiketoimintaasi. Viraalin sisällön tunnistamiseksi voit käyttää valmiita mediaseurannan työkaluja tai omaa maalaisjärkeä seuratessasi yleisesti, mitä somekanavissa (Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, Twitter, YouTube) nousee esille. Tärkeää on, että oma somekupla on mahdollisimman laaja. 

Viraali-ilmiöt voivat yllättää nopeudellaan. Parhaimmillaan niillä on iso vaikutus yrityksen trendikkyyteen ja mielikuvaan ajankohtaisuudesta. Muista kuitenkin selvittää viraalin ilmiön tausta ja huomioi, mihin trendi pohjautuu ennen kuin julkaiset.

Livetilaisuuksien kautta voi osallistaa asiakkaita laajalta alueelta sekä vahvistaa heidän kokemusta yrityksestä.

Hybridin osallistumisen muoto on vielä usein pienen osallistujaporukan hommaa. Aika näyttää, onko somelive tai virtuaaliset liveshopping-tilaisuudet tulleet jäädäkseen vai poistuvatko ne heti pandemian väistyttyä. Livetilaisuuksien kautta on kuitenkin mahdollista osallistaa asiakkaita laajalta alueelta sekä vahvistaa heidän kokemusta yrityksestä. Live-tilanne, -tallenne tai -video pysäyttää, sitouttaa ja luo haluttua tunnelmaa paremmin kuin valokuvapostaus.

Influensserit eli vaikuttajat ovat tulleet jäädäkseen. Parhaimmillaan vaikuttajat kasvattavat brändin tunnettavuutta, vahvistavat luottamusta ja uskollisuutta sekä voivat muuttaa seuraajiensa ostotottumuksia.

Vielä vähän liikkuvasta kuvasta ja äänestä...

On selvää, että liikkuva kuva, videomateriaali ja giphyt pysäyttävät katselijat pidemmäksi aikaa – paitsi jos video ei ole katselijalle millään tavalla relevantti. Jos sanomasi on tärkeä, hyödynnä liikkuvan kuvan mahdollisuuksia ja vähintään huomio käytetyn kanavan videon suunta (pysty vai vaaka).

“Oletko jo kuunnellut sen podcastin?” Aina videoisältöjä kuluttaessa äänet eivät ole päällä. Monet videosisällöt on jo tekstitetty niiden pääsisältöjen osalta, ja täten on luotu saavutettavaa videosisältöä. Kuitenkin podcastit ja puhdas audiosisältö on ollut useamman vuoden nousussa. Hyvin tuotettu ja toimitettu äänisisältö, oli se sitten lyhyttä, alle puolen tunnin mittaista tai pitkää yli tunnin sisältöä, sitouttaa kiinnostuneita kuuntelijoita. Omaa podcastia ei ole pakko laittaa pystyyn, eikä kannatakaan, jos aiheet loppuvat ensimmäisen kolmen idean jälkeen. Yhteistyö ja sponsorointi on yksi keino saada yritys kuuluviin.

Trendit tulevat ja menevät, elävät ja vaihtuvat. Niiden jahtaaminen on loputonta kilpajuoksua. Edelleen megatrendien seuraaminen, soveltaminen ja tulevaisuuden tutkimuksen työkalut auttavat näkemään, mitä trendien kristallipallosta voisi löytyä. Myös avoin mieli, oman somekuplan ulkopuolelle katsominen ja maailman seuraaminen ovat mitä parhaimmat keinot ymmärtää mikä, miksi ja miten trendaa kunkin sukupolven ja asiakasryhmän keskuudessa tai ostopolun vaiheella.

Menestyksekästä vuotta 2022!


Lähteitä:

Benvie, Drew (2021) Instagram Brands 100: An Analysis of the Use of Social Media by Brands

Dvora, Shany (2021) 10 Web Design Left Arrow Trends to Expect in 2022

Gomez, Ronnie (2021) 9 social media marketer predictions for 2022

Huber, Eliza (2020) For Gen Z, Thrifting Isn’t Just A Way To Shop, It’s A Lifestyle

Hutchinson, Andrew (2021) 12 Graphic Design Trends to Watch in 2022 [Infographic]

Pattisall, Jay et al. (2021) Creativity Catalyzes A Growth Mindset: Elevate Your Individual And Collective Ability To Solve Problems And Energize Your Brand

Vaughn, Mischa (2021) 22 inspiring web design trends for 2022

Year In Review GIFs (2021)

Twitter Facebook Instagram

Tagit: