Mistä pelisäännöistä on hyvä sopia vaikuttajamarkkinointia aloittaessa?
Kukka Kalin
CEO, Partner
sales
HR
financials
Kukka Kalin
CEO, Partner
sales
HR
financials
Vaikuttajayhteistyön keskiössä on tavoite luoda aitoa ja vaikuttavaa sisältöä, joka resonoi sekä brändin että vaikuttajan yleisön kanssa. Tämän saavuttamiseksi on tärkeää sopia pelisäännöistä, jotka varmistavat yhteistyön läpinäkyvyyden, rehellisyyden ja laadukkuuden mainostettavan brändin asiakkaille.
Vaikuttajamarkkinoinnin taustalla on usein kaupallisia tai muita intressejä, joten se altistuu herkästi piilomainonnalle. Piilomainonta on Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan yrityksiltä kielletty. Siksi mainostajan on syytä tuntea vaikuttajamarkkinointia rajoittavat sopimukset ja ohjeet.
Alla on esitelty yleisiä pelisääntöjä, joita vaikuttajien ja yritysten tulisi ottaa huomioon, kun astutaan vaikuttajayhteistyön polulle.
Selkeä ilmoitus yhteistyöstä: Julkaisut, joissa on kyse vaikuttajayhteistyöstä, tulee merkitä selkeästi ja avoimesti. Suomessa vaatimus on kirjattu lakiin. Merkintä voi olla esimerkiksi "mainos" tai "yhteistyö".
Aitous ja rehellisyys: Brändien ja vaikuttajien ei tule tuottaa harhaanjohtavaa tai epärehellistä sisältöä.
Sopivuus brändin arvojen kanssa: Yhteistyössä olevien brändien ja vaikuttajien tulee olla yhteensopivia keskenään.
Sisällön laatu: Yhteistyössä tuotetun sisällön on hyvä olla vaikuttajan näköistä, laadukasta, kiinnostavaa ja mukaansatempaavaa.
Sopimukset ja luvat: Yhteistyöstä tulisi laatia kirjallinen sopimus, joka kattaa kaikki tärkeät yksityiskohdat, kuten sisällön tuottamisen, tekijänoikeudet, korvaukset ja aikataulut. Tämä auttaa välttämään mahdollisia riitoja mainostajan ja vaikuttajien välillä.
Jos vaikuttajamarkkinointi kiinnostaa tai sinulla on kysyttävää kaupallisen yhteistyön yksityiskohdista, ota meihin yhteyttä! Lisää tietoa vaikuttajamarkkinointiin liittyvistä ehdoista löydät Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta