Monipuolista yhteistyötä seutuliikenteen tarjoajan palveluiden kehittämiseksi
Oikeus liikkua paikasta toiseen kuuluu kaikille. Tätä arjen sujuvuutta pyrimme tukemaan viestintämarkkinoinnin yhteistyössä Seutu+:n kanssa. Yhdessä olemme huomioineet liikennetoimijan markkinoinnin eri tarpeet aina kampanjoista verkkosivujen tekstisisältöihin.
Kesällä 2021 Turun kaupunkiseudun ulkopuolisten linja-autolinjojen kausilippukäytännössä tapahtui merkittävä muutos: seutulipun myynti lopetettiin. Varsinais-Suomen ELY-keskus toi tilalle korvaavan seudullisen linja-autoliikenteen. Muutoksesta haluttiin tiedottaa tehokkaasti nykyisille ja potentiaalisille seutuliikenteen käyttäjille.
Kuke suunnitteli ja toteutti tunnettuuskampanjat Seutu+:lle tavoitteenaan lisätä palvelun tunnettuutta ja auttaa matkustajia siirtymään sujuvasti uuden palvelun äärelle. Kampanjoinnissa keskityttiin muun muassa reitteihin ja aikatauluihin sekä mobiilisovelluksen ja lippuvaihtoehtojen esittelyyn.
Kampanjoinnilla tunnettuutta ja sujuvampaa käyttäjäohjausta
Kampanjan keskeisenä tavoitteena oli vauhdittaa lipputuotteiden myyntiä hyödyntämällä joukkoliikenteen arvonlisäveron poistumista alkuvuodesta 2023. Eduskunta päätti tukea joukkoliikennettä poistamalla arvonlisäveron neljän kuukauden ajaksi. Samaan aikaan Seutu+ toi markkinoille sarjalipun, joka sisältää 10 yksittäistä matkaa seutuliikenteessä. Kuke vastasi kampanjan kokonaisuuden suunnittelusta ja toteutuksesta aina mainossisällöistä kampanjan julkaisuun.
Kampanjointi sai jatkoa kesällä, kun Seutu+:lle tuli tarve tiedottaa uudesta tärkeästä muutoksesta. Aikataulusopimus Matkahuollon kanssa oli tulossa päätökseen, ja käyttäjät haluttiin ohjata Seutu+:n oman reittioppaan pariin. Kampanjassa nostettiin esiin Seutu+ Mobiilisovellus, jossa reittioppaan käyttö on helppoa ja kätevää.
Toinen tärkeä tiedotettava asia oli lippuvalikoiman väliaikainen laajentuminen päivälipulla. Mainostamista jatkettiin myös yleisillä teemoilla, mutta tällä kertaa viestintä kohdennettiin entistä tarkemmin eri matkustajaryhmille.
Markkinointiviestintäsuunnitelma siivitti kampanjointia
Kuke toteutti Seutu+:lle myös kattavan markkinointiviestintäsuunnitelman vuonna 2022, jonka pohjalta muotoutui myös suuntaviivat kampanjalle. Suunnitelma sisälsi selkeät tavoitteet ja strategiat viestinnän toteuttamiseksi kohderyhmille. Suunnitelma kattoi muun muassa viestinnän pääsanomat, kanavat, kohderyhmät, aikataulun ja budjetin. Lisäksi siinä määriteltiin viestinnän mittarit ja seuranta, jotta viestinnän tehokkuutta ja vaikutuksia voidaan arvioida ja optimoida kampanjan aikana.
Kampanjoiden kanavavalikoima painottui Instagramiin ja Facebookiin. Kokeneempaa yleisöä – perusasiointiliikennettä ja työssäkäyviä – tavoitettiin Facebookissa. Nuoria ja opiskelijoita lähestyttiin Instagramissa. Seutu+:n palvelu ulottuu kuntiin ja kaupunkeihin, joissa suomen lisäksi puhutaan myös paljon ruotsia ja englantia. Tämän vuoksi mainostekstit käännettiin myös näille kielille, jotta viestit saavuttivat mahdollisimman laajan joukon seutuliikenteen käyttäjiä.
Kampanjat keräsivät yhteensä
yli 2 miljoonaa näyttöä
Kampanjoiden sisältöihin reagoitiin
yli 80 000 kertaa
Kampanjoiden sisällöt saivat mainonnassa yhteensä yli kaksi miljoonaa näyttöä. Mediabudjettiin nähden kampanja tavoitti laajan yleisön useaan otteeseen, mikä todennäköisesti vahvisti kampanjan muistettavuutta.
Yleisö reagoi sisältöihin yli 80 000 kertaa, mikä kattoi reaktiot, kuten tykkäykset, kommentit, jaot ja muut sitoutumistoimet. Kampanjasisällöt onnistuivat siis herättämään tehokkaasti kohderyhmän kiinnostuksen.
Kampanjat tavoittivat tuhansia uusia ja aiempia seutuliikenteen matkustajia houkutellen heitä Seutu+-palveluiden ja mobiilisovelluksen pariin. Näin ne vahvistivat Seutu+:n asemaa arkea sujuvoittavana ja käyttäjien tarpeisiin vastaavana liikennepalveluna.
Verkkosivuston päivittäminen toi selkeyttä ja sujuvampaa käyttökokemusta
Kuke sai kampanjoinnin lisäksi tehtäväkseen päivittää Seutu+:n verkkosivut. Verkkopalvelun käyttöliittymän sisältöjä järjesteltiin uudelleen ja sivuston navigointia yksinkertaistettiin merkittävästi. Lisäksi lippuhintojen ja reittien esitystapaa muokattiin helpommin ymmärrettäväksi. Uuden jaottelun ja palvelupolkujen myötä Seutu+-verkkosivusto on nyt entistä yhtenäisempi ja helppokäyttöisempi – niin tietokoneella kuin mobiililaitteilla.
Sivustolle tehtiin myös materiaalipankki, josta löytyy Seutu+:n mainosmateriaaleja, kuten kuvia ja animaatioita. Materiaalipankin tarkoituksena on helpottaa viestintää liikennöitsijöiden ja Seutu+-asiakaspalvelun välillä ja tarjota kätevä ja keskitetty paikka markkinointimateriaalien välittämiseen.
Viestintään selkeyttä ja tehokkuutta päivitetyillä verkkosivuteksteillä
Digitaalisten palveluiden ohella uudistettiin verkkosivutekstejä. Olemassa olevia tekstejä selkeytettiin ja uusia luotiin lippu- ja reittivalikoiman laajentuessa. Erityisen tärkeä osio oli "Usein kysytyt kysymykset" (UKK), joka päivitettiin kattavammaksi. Se kokoaa yhteen suuren määrän tietoa palvelun käyttäjille ja auttaa vähentämään asiakaspalvelun ruuhkautumista. Kysymykset ja vastaukset jaoteltiin selkeästi kategorioihin, ja vanhoja vastauksia täydennettiin sekä lisättiin uusia, tarkempia selityksiä.
Tuotenimien konseptoinnilla selkeyttä ja johdonmukaisuutta lippuvalikoimaan
Kuke tarjosi asiantuntemustaan myös tuotenimien konseptoinnissa, mikä auttoi selkeyttämään Seutu+ laajenevaa lippuvalikoimaa. Kasvun myötä oli tärkeää valita tuotenimet, jotka olivat käyttäjille helposti ymmärrettäviä ja linjassa Seutu+:n brändin kanssa. Kukella oli keskeinen rooli nimien ideoinnissa ja tuotteiden kirjoitusasun yhtenäistämisessä, mikä takasi selkeän ja johdonmukaisen viestinnän asiakkaille.

