30.04.2020

Google Ads / Analytics linkittäminen

Mikko Virtaperko keltaisella taustalla
Mikko Virtaperko
CTO, Partner

project management

sales

photography

service design

Mikko Virtaperko keltaisella taustalla

Mikko Virtaperko
CTO, Partner

project management

sales

photography

service design

Google Ads ja Google Analytics -tilit kannattaa liittää toisiinsa, kuten Ads kampanjaa hallitessa auliiisti kehottaa. Luettelen syitä miksi näin kannattaa toimia tämän viestin lopussa. Ensin itse asiaan: 

1 Varmista että Ads ja Analytics ovat käytössä samalla käyttäjätunnuksella

Jos ei ole, luo vaikka Analyticsiin käyttäjäksi sama mitä käytit Adsin asentamisessa. 

2 Tarkista linkityksen asetukset

Linkitys tehdään Google Analyticsin puolella kohdassa Admin -> Google Ads Linking. Tässä kuvankaappaus linkityksen asetuksista. Adsille on annettava lupa Analyticsin datan käyttöön. 

Kunhan kumpikin palvelu on käytössä samalla käyttäjätunnuksella, liittäminen onnistuu. Mutta sen lisäksi tässä näkymässä on siis annettava lupa verkkosivujen tietojen käyttöön. Oikeat asetukset näkyvät kuvassa.

3 Linkitys aktivoituu viiveellä

Ohjelmisto neuvoo odottamaan 24 tuntia. Käytännössä olen nähnyt tämän käyvän paljon joutuisamminkin. 

 

4 Eikö täällä olekaan konversioita?

Jos analytiikkaan ei ole tallenettu konversioita, Ads ei tarjoa oletuksena konversioita, paitsi Smart Goalin joka ilmestyy noin kuukauden käytön jälkeen.

Kuvassa näkymä Admin -> Goals, jossa ei ole konversion konversiota. Pikakatsaus yksinkertaisten konversioiden luomiseen. 

 

Miksi linkittää Google Ads ja Google Analytics? 

  1. näet Adsin palveluista syntynyttä dataa Analyticsissa ja toisinpäin
  2. ainoa tapa nähdä avainsanoja Analyticsissa
  3. voit asettaa konversiolle hinnan jolla on reaalikuluna Adsin hinta
  4. konversiot näkyvät Adsin raportissa suoraan
  5. Smart Goal aktivoituu

Viimeisin on varmastikin se tärkein syy yhdistämiselle. Smart Goal aktivoituu automaattisesti kun Ads-klikkauksia on vähintään 500 kpl 30 päivän jaksolla. Smart Goal antaa automatiikalle lisää tietoa mainosten ja konversioiden suhteesta, mikä tuottaa tehokkaampia mainoksia ilman tarvetta säätämiselle ja seuraamiselle.  

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö

Tilaa uutiskirje