22.02.2023

Menossa messuille? Muista nämä!

Matti Wikberg sinisellä taustalla
Matti Wikberg
Sales manager, Partner

project management

key customer management

Matti Wikberg sinisellä taustalla

Matti Wikberg
Sales manager, Partner

project management

key customer management

Messut ovat yhä tärkeä foorumi yritysten ja organisaatioiden näkyvyydelle. Siellä tavataan tuttuja asiakkaita ja tutustutaan uusiin. Matkaan ei pidä lähteä suin päin, vaan ensin kannattaa miettiä mitä messuilta tavoittelet, miten siellä esiinnyt ja miten messut suunnittelet.

On tärkeää varata aikaa osaston suunnitteluun ja käytännön järjestelyihin. Kiireessä kun usein tuppaa tulemaan vähän sinne päin, ja joudut todennäköisesti tekemään kompromisseja asioissa joissa et haluaisi.

Mikä on tavoitteesi messuilla?

Jo ennen messupaikan varaamista olisi hyvä olla tiedossa, miksi olet ylipäätään osallistumassa messuille, mitä sieltä tavoittelet. Haluatko lisätä tunnettuutta brändille, keräätkö potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja vai haluatko tehdä kauppaa suoraan messuilla.

Varaa messupaikka ajoissa, niin pääset vaikuttamaan sen kokoon ja sijaintiin. Kun osastosta on edes suuntaa antava suunnitelma, pystyy messujärjestäjä auttamaan oikean kokoisen paikan ja sen sijainnin valinnassa. Osasto voidaan myös suunnitella etukäteen kokonaan valmiiksi. Se on eduksi, kun haluat varata parhaan mahdollisen paikan. 

Messuille osallistumisen tavoite ohjaa messuosaston suunnittelijoita. Myös he tarvitsevat aikaa suunnitelman tekemiseen ja rakenteiden ja somisteiden valmistamiseen. Messujärjestäjältä tarvitset vähintään messupaikan ja sähköt, kaiken muun voit halutessasi teettää ulkopuolisilla palveluntarjoajilla.

Vinkki: Mieti miten saat messujen hyvän tunnelman ja hankitut kontaktit elämään myös messujen jälkeen? Esimerkiksi digitaalinen markkinointi on hyvä tapa tavoittaa kerätyt kontaktit ketterästi.

Toteutus seuraa tavoitteita

Messuosaston ilme ja rakenteet suunnitellaan alan ammattilaisten kanssa. Kun tiedetään mitä tavoitellaan ja mitä halutaan viestiä, on suunnittelijoiden helpompi tuottaa osastolle kaikki tarvittava rekvisiitta. Yrityksen brändin tulee olla vahvasti esillä ja sen tulee viestiä jotain sellaista, mikä jää mieleen tai mitä messuvieraiden on helppo jakaa esimerkiksi omiin somekanaviin.

Osaston rakenteiden ja somistamisen suunnittelussa otetaan huomioon toiminnallisuudet, joita osastolla tarvitaan. Messujärjestäjän valmiisiin kevytseiniin voi ripustaa yrityksen ilmeellä tulostetut messukankaat, mutta mikäli seinälle halutaan esimerkiksi televisio, seinärakenteen tulee olla tukevampi. Kunhan tarpeet ovat tiedossa ja suunnittelu aloitetaan ajoissa, löytyvät ratkaisutkin.


Näytöillä voidaan helposti elävöittää messuosastoa ja jakaa informaatiota. Salon Kaukolämmön ja Lounavoiman yhteisellä osastolla seinään upotetulla näytöllä pyöri tietoa Salon Kaukolämmöstä sekä samaan aikaan meneillään olevan kampanjan kuvitusta.

 

On hyvä myös miettiä, mitä osastolla tapahtuu, eli millä saat messuvieraat pysähtymään osastollanne. Erilaiset toiminnallisuudet, kuten nopeat tehtävät tai arvonnat sekä jakotavarat ovat hyviä ideoita, mutta varmista, että ne sopivat yrityksenne ilmeeseen ja arvoihin, joita haluatte viestiä.

Vinkki: Messupaikan hyvä valaisu herättää koko suunnitellun messuilmeen eloon ja korkeat elementit auttavat kävijää löytämään sinut kauempaakin messuhallissa.

 

Messuvideolla herätät lisää huomiota

Messuilla käytetään yhä enemmän tehokeinona liikkuvaa kuvaa eli videota. Videot pyörivät usein isoilla näytöillä tai koko osaston seinät peittävällä näyttökokonaisuudella. Näyttöjä on mahdollista nostaa myös ristikkorakenteeseen eli “trussiin”, jolloin video voi kiinnittää messuvierailijan huomion kauempaakin.

Näytteilleasettajan on hyvä etukäteen miettiä, millaisen videon messuille haluaa. Tärkeää sen suunnittelussa on pituus. Videon tulee olla vangitseva, jotta se herättää messuvieraiden huomion, mutta se ei saa olla liian pitkä, jotta katsojat eivät pitkästy. Muista, että videopätkä on saatava pyörimään luontevasti ilman taukoja, jolloin messuvieraat näkevät liikkuvan kuvan aina ohi kulkiessaan ja tulevat sen innoittamana keskustelemaan.

Vinkki: Pohditko jo, kuka voisi tuottaa messuosastollesi sopivaa videota? Älä lähde merta edemmäs kalaan, sillä Kukella olemme erikoistuneet myös messuvideoiden tekoon.
 

Ota ammattilainen avuksi

Messuvieras vilkaisee yhtä osastoa keskimäärin kaksi sekuntia. Osaston tulee siis herättää kävijän kiinnostus yhdellä silmäyksellä. Kuke auttaa. Voimme olla apuna siitä lähtien kun messuille osallistumista ollaan vasta suunnittelemassa. Mielellämme hyppäämme kelkkaan siinäkin vaiheessa kun messupaikka on jo varattu ja tarvitset suunnitelman osaston ilmeelle ja rakenteille. Kuken yhteistyökumppaneiden kautta onnistuvat messujen rakentaminen sekä purku ja monen sorttiset printtituotteet esitteistä seinätulosteisiin.

Vinkki: Jätä ideasi ja järjestelyt suunnittelijan haltuun ajoissa, niin voit keskittyä tutustumaan muiden messuille tulijoiden taustoihin, hiomaan omat myyntipuheet kuntoon ja varmistamaan, että koko messutiimisi tietää, mikä on messuilla olemisen tavoite.

 


Viisi vinkkiä valmistautumiseen

  1. Varaa aikaa ideointiin ja suunnitteluun
  2. Varaa messupaikka ajoissa, jotta pystyt vaikuttamaan osaston sijaintiin
  3. Mieti mitä haluat messuilla viestiä
  4. Mieti miten saat messuvieraat pysähtymään osastollasi
  5. Luota ammattilaisen tekemään suunnitelmaan messuosaston ilmeen ja rakenteiden suhteen

 

Luo onnistunut vaikuttajakampanja
oppaan avulla

Lataa vaikuttajakampanjaopas

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö

Tilaa uutiskirje