Graafinen kuva, jossa keskellä valkoinen laatikko, johon on kirjoitettu punaisella "MESSUT". Laatikko on osa kolmiulotteista kuutiota, joka avautuu kuin pakkaus. Kuution vasen puoli on vihreä ja oikea puoli punainen. Tausta on jaettu kahtia: vasemmalla tummanvihreä ja oikealla vaaleanpunainen alue.
18.06.2024

Menossa messuille? Muista nämä!

Matti Wikberg sinisellä taustalla
Matti Wikberg
myyntipäällikkö, osakas

myynti

projektinjohto

avainasiakashallinta

Matti Wikberg sinisellä taustalla

Matti Wikberg
myyntipäällikkö, osakas

myynti

projektinjohto

avainasiakashallinta

 

Messut ovat yhä tärkeä foorumi yritysten ja organisaatioiden näkyvyydelle. Siellä tavataan tuttuja asiakkaita ja tutustutaan uusiin. Messut eivät kuitenkaan ole nykyään pelkkä kohtaamispaikka, vaan markkinointitapahtuma, jossa fyysisen läsnäolon lisäksi on syytä hyödyntää myös digitaalista markkinointia.

Ennen messuille lähtöä kannattaa miettiä, mitä messuilta tavoittelet, miten siitä viestit, miten siellä esiinnyt ja miten messut suunnittelet.

On tärkeää varata aikaa osaston suunnitteluun ja käytännön järjestelyihin. Kiireessä kun usein tuppaa tulemaan vähän sinne päin, ja joudut todennäköisesti tekemään kompromisseja asioissa joissa et haluaisi.

Tavoitteet selkeäksi – miksi messuille mennään?

Jo ennen messupaikan varaamista olisi hyvä olla tiedossa, miksi olet ylipäätään osallistumassa messuille, mitä sieltä tavoittelet. Haluatko lisätä tunnettuutta brändille, keräätkö potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja vai haluatko tehdä kauppaa suoraan messuilla.

Varaa messupaikka ajoissa, niin pääset vaikuttamaan sen kokoon ja sijaintiin. Kun osastosta on edes suuntaa-antava suunnitelma, pystyy messujärjestäjä auttamaan oikean kokoisen paikan ja sen sijainnin valinnassa.

Tavoite ohjaa messuosaston suunnittelijoita. Myös he tarvitsevat aikaa suunnitelman tekemiseen ja rakenteiden ja somisteiden valmistamiseen. Messujärjestäjältä tarvitset vain messupaikan ja sähköt. Kaiken muun voit halutessasi teettää ulkopuolisilla palveluntarjoajilla, alan ammattilaisilla.

 

Toteutimme Lassen Luomulle messuosaston, joka herättää heti vierailijan huomion.

Suunnittelusta tuloksiin – näin messuosasto herää eloon

Kun tiedetään mitä tavoitellaan, on suunnittelijoiden helpompi tuottaa osastolle kaikki tarvittava rekvisiitta. Yrityksen brändin tulee olla vahvasti esillä ja sen tulee jäädä messuvieraiden  mieleen. Markkinointimateriaalien (hashtagit ja jakotavarat) kautta heidän on helppo jakaa brändiäsi omissa kanavissaan.

Osaston rakenteiden ja somistamisen suunnittelussa otetaan huomioon toiminnallisuudet, joita osastolla tarvitaan. Messujärjestäjän valmiisiin kevytseiniin voi ripustaa yrityksen ilmeellä tulostetut messukankaat, mutta mikäli seinälle halutaan esimerkiksi televisio, seinärakenteen tulee olla tukevampi. 

Usein myös osaston valaistus on avainasemassa, varsinkin jos messuhallin yleisvalaistus on hämärämpi. Kunhan tarpeet ovat tiedossa ja suunnittelu aloitetaan ajoissa, löytyvät ratkaisutkin.
 

Näytöillä voidaan helposti elävöittää messuosastoa ja jakaa informaatiota. Salon Kaukolämmön ja Lounavoiman yhteisellä osastolla seinään upotetulla näytöllä pyöri tietoa Salon Kaukolämmöstä sekä samaan aikaan meneillään olevan kampanjan kuvitusta.


On hyvä myös miettiä, mitä osastolla tapahtuu, eli millä saat messuvieraat pysähtymään osastollanne. Erilaiset toiminnallisuudet, kuten nopeat tehtävät tai arvonnat sekä jakotavarat ovat hyviä ideoita, mutta varmista, että ne sopivat yrityksenne ilmeeseen ja arvoihin, joita haluatte viestiä.

Kukella autamme mielellämme kokonaisuuden suunnittelussa ja käytännön asioissa. Ota rohkeasti yhteyttä.

Messuvideot ovat tehokas tapa erottautua

Messuilla käytetään yhä enemmän tehokeinona liikkuvaa kuvaa eli videota. Videot pyörivät usein isoilla näytöillä tai koko osaston seinät peittävällä näyttökokonaisuudella. Näyttöjä on mahdollista nostaa myös ristikkorakenteeseen eli “trussiin”, jolloin video kiinnittää messuvierailijan huomion kauempaakin.

Näytteilleasettajan on hyvä etukäteen miettiä, millaisen videon messuille haluaa. Tärkeää sen suunnittelussa on pituus. Videon on oltava vangitseva, jotta se herättää messuvieraiden huomion, mutta ei liian pitkä, jotta huomio ei herpaannu. 

Messuhälyssä ääniraidasta ei juuri ole hyötyä, joten varmista, että video on toimiva myös ilman ääntä. Videopätkä on myös saatava pyörimään luontevasti ilman taukoja, jolloin messuvieraat näkevät liikkuvan kuvan aina ohi kulkiessaan ja tulevat sen innoittamana keskustelemaan.

Pohditko jo, kuka voisi tuottaa messuosastollesi sopivaa videota? Kukella olemme erikoistuneet myös messuvideoiden tekoon.

 

Sopimusvalmistaja Manutec tilasi Kukelta videon sopimusvalmistuksesta. Se paljastaa tehokkaasti, mitä osia valmistusprosessiin kuuluu.

 

Terveysteknologiavalmistaja Salofalle tekemämme video sopii oivasti messuseinälle pyörimään.

Varmista onnistuminen ja jätä suunnittelu ammattilaiselle

Messuvieras vilkaisee yhtä osastoa keskimäärin kaksi sekuntia. Osaston tulee siis herättää kävijän kiinnostus yhdellä silmäyksellä. Voimme olla apuna siitä lähtien kun messuille osallistumista ollaan vasta suunnittelemassa. Mielellämme hyppäämme kelkkaan siinäkin vaiheessa kun messupaikka on jo varattu ja tarvitset suunnitelman osaston ilmeelle ja rakenteille. 

Kuken yhteistyökumppaneiden kautta onnistuvat messujen rakentaminen sekä purku ja monen sorttiset printtituotteet esitteistä seinätulosteisiin.

Strateginen markkinointi – rakenna odotuksia, luo kokemuksia

Messuista kannattaa viestiä etukäteen. Siihen digitaaliset kanavat ovat lyömätön työkalu!  LinkedInissä voit kertoa, että olet näytteilleasettajana ja varmistaa, että kohderyhmät tulevat vierailemaan osastollasi.

Valjasta myös yrityksesi somekanavat ja uutiskirjepalvelu. Käynnistä tarvittavat maksetun mainonnan kampanjat (Google Ads, Meta ja LinkedIn) tavoittaaksesi muutkin kuin kanaviesi seuraajat. Pidä pöhinää yllä messujen aikana jakamalla messutunnelmia kanavissasi.

Messuja koskeva digitaalinen markkinointi on syytä tehdä suunnitelmallisesti ja sitouttaa siihen koko messutiimi alusta loppuun. Messujen aikana kerätyllä kuva- ja videomateriaalilla voit markkinoida pitkään messujen jälkeen. Somekanavien throwback-julkaisut, blogitekstit sekä kerättyjen liidien kontaktoiminen ja kauppojen clousaaminen ovat osa tehokasta messujen jälkimarkkinointia. Messuilla keräämiäsi kontakteja voit hyödyntää myöhemmin digimarkkinoinnissa.

Harkitse myös työnjakoa. Jättämällä ideointi, järjestelyt ja markkinointi ammattilaisen haltuun, voit keskittyä siihen, mitä olet tullut messuille tekemään: tutustumaan muiden messuvieraiden taustoihin, oman myyntipuheesi hiomiseen ja varmistamaan sen, että koko messutiimisi tietää, mitä messuilta tavoittelet.
 


Mitä yrityksen pitää muistaa messuille lähtiessä?

  1. Mieti, mikä on messuilla myynnin tai näkyvyyden tavoitteesi
  2. Varaa riittävästi aikaa messupaikan ideointiin ja suunnitteluun sekä materiaalien tilaamiseen
  3. Viesti messuille osallistumisestasi digimarkkinoinnin keinoin
  4. Mieti, miten saat messuvieraat pysähtymään osastollasi ja varmista, että jaettava tavara on yrityksesi laatua ja arvoja vastaavaa
  5. Pyydä ammattilaisia tekemään suunnitelma messuosaston ilmeestä ja rakenteista
     

 

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö

Tilaa uutiskirje