Kuvassa on Matti Wikberg ja Kukka Kalin. He nauravat ja kuvassa leijuu Monopoly-rahaa.
06.05.2021

Mainosala kukelaisten silmin

Tuomas Lieskivi keltaisella taustalla
Tuomas Lieskivi
Copywriter

articles

content creation

web analytics

campaign management

Tuomas Lieskivi keltaisella taustalla

Tuomas Lieskivi
Copywriter

articles

content creation

web analytics

campaign management

Mainosala vaikuttaa kaikkien elämään, vaikkei sitä ehkä tule ajatelleeksi. Mainosalan uutena tulokkaana on hämmentävää tiedostaa, kuinka paljon alan ammattilaiset ovat vaikuttaneet elämääni ilman, että edes tiedän siitä mitään. On todella mielenkiintoista nähdä, miten mainonta ja markkinointi tapahtuu, ja kuinka paljon ne vaikuttavat yritysten toimintaan.

Haastattelin kukelaisia saadakseni selville konkareiden ajatuksia mainosmaailmasta, sen vaikutuksista “tavallisiin kaduntallaajiin” ja tekijöihin itseensä. Ennen kaikkea mainosala ja mainosten tulevaisuus ovat haastattelun keskiössä. Onhan ala kuitenkin jatkuvassa muutoksessa.

Kun ollaan etänä, niin ollaan diginä

Jo lyhyen keskustelun jälkeen pystyin toteamaan, että mainosala on muuttunut jo pitkään. Alalla on näkynyt erityisen hyvin siirtyminen digiaikakauteen. “Mainosala oli ennen hyvin erilaista. Kaikki mainokset olivat fyysisiä. Nykyään mainostoimistoissa aineistot tehdään diginä ja fyysiset tuotteet valmistaa ulkopuolinen”, toteaa Kuken myynninkehittäjä Matti Wikberg. Wikberg on työskennellyt aiemmin suurkuvatulosteiden parissa.

Kukka Kalin on perustanut Mainostoimisto Kuken vuonna 2015. Hän ei ole ennen sitä työskennellyt suoranaisesti mainosalalla, mutta on tehnyt markkinointia aiemmissa työpaikoissaan. Ala oli digitalisoitumassa ja automaatio oli jo olemassa, kun Kalin virallisesti siirtyi mainosten pariin. Nyt nämä kuitenkin jo menevät ryminällä läpi myös pienempiin toimijoihin. Some on kehittynyt huimasti ja siitä on tullut selkeä paikka markkinointimixille. “Markkinoinnin kenttä pirstaloituu, mutta samanaikaisesti yritykset uskaltavat selkeämmin valita mediansa. Ilman kokeilua oikeita medioita ei kuitenkaan voi löytää”, Kalin täsmentää. “Liikkuva kuva on viime aikoina tehnyt hurjan nousun. Korona ja verkkokauppaistuminen ovat vauhdittaneet sitä. Kun ollaan etänä, niin ollaan diginä.”

Uudet tuulet puhaltavat

Uudet tuulet tuovat aina mukanaan jotain hyvää, mutta toisaalta vanhasta irti päästäminen voi olla haastavaa. Wikberg kertoo oppivansa edelleen jatkuvasti lisää nimenomaan digitaalisesta puolesta sekä markkinoinnista verkossa ja somessa. “Tekeminen on paljon monipuolisempaa verrattuna esimerkiksi simppelin kyltin tekemiseen.”

“Osaan nykyään arvostaa vielä enemmän hyvää printtiä ja sitä, että se on rauhallinen media. Samaan aikaan nauttii siitä, että kampanjat pyörähtävät nopeasti, eivätkä ne ole niin kyllästyttäviä. Materiaalia tulee niin paljon, että hirveä määrä menee nykyisin ohi”, Kalin tuumii. “Hyvä markkinointi on todella oivaltavaa ja siihen jää koukkuun. Kuvitteellisille asioille ei ole immuuni, vaikka tietää miten tarpeet rakennetaan. Esimerkiksi voiveitsi on kaikilla, mutta miksei vaan tavallinen ruokaveitsi kelpaa? Pitää koittaa itse olla haksahtamatta näihin luotuihin tarpeisiin”, Kalin jatkaa naurahtaen. 

Maailmalla on aina meneillään trendejä. Ne näkyvät myös mainonnassa, sillä yritykset haluavat olla aallonharjalla, kuten myös mainonnan tekijät. Trendeistä on hyvä pysyä ajan tasalla, mutta toisinaan, kun esimerkiksi jokin tyyli on erittäin suosittu, erottuu joukosta paremmin tekemällä päinvastoin. Esimerkiksi tällä hetkellä sosiaalisessa mediassa näkee vaaleita ja hempeitä sävyjä. Kannattavaa voisikin olla lähteä tähän vaaleiden kuvien massaan kirkkaalla värillä. “Markkinointi kulkee kulttuurin kanssa käsi kädessä”, Kalin toteaa. “Jos esimerkiksi kiirettä arvostetaan, niin kyllä se markkinointimateriaaleissa ja asiakkaiden toiveissakin näkyy.” 

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan?

“Olen ollut alalla seitsemän vuotta ja se on jo tänä aikana muuttunut todella paljon”, tuumii Kuken graafinen suunnittelija Sari Kaija. “Mainostoimistojen ulkopuolella ajatellaan, että työ on mainontaa, mutta oikeasti se on viestintää. Tarve viestiä ei tulevaisuudessakaan häviä. Somesta tulee yhä suurempi osa tätä työtä.”

Matti Wikberg ajattelee, että muutos tulee näkymään viestimisen tavoissa. “Myös sanoma muuttuu tiuhempaan tahtiin. Reagoidaan kuluttajarajapintaan nopeammilla muutoksilla. Tällä hetkellä trendi kuitenkin vaihtuu melko hitaasti, vaikka sekin on jo nopeaa. Mainostoimiston pitää pysyä hereillä kanavista ja ikäryhmistä. Etenkin opastuksessa printatulla markkinointimateriaalilla tulee edelleen olemaan paikkansa.”

“Olen aina nähnyt markkinoinnin kumppanuutena. Se ei voi olla liian irrallinen osa yrityksen toimintaa. Näen, että se ei ole häviämässä, mutta se muuttuu”, Kukka Kalin pohtii. “Mainostoimistoista löytyy erityisosaamista, jota yritysten sisältä ei löydy. Kun ulkopuolinen tekee markkinoinnin, se ei jää viimeiseksi asiaksi. Yritys voi tilata hyvää asiantuntevaa materiaalia. Mainostoimisto on hyvä kaveri ja kumppani, jonka kanssa voi viedä asioita eteenpäin. Kuitenkin niin, että asiat tapahtuvat yritykselle sopivalla tavalla ja ovat yrityksen sisäisiä.” 

Haastateltavat toteavat, että entistä enemmän kaikki menee digitaaliseksi. Ja niinhän se on. Väistämättäkin, sillä kun digiin on lähdetty toden teolla mukaan, ei siitä enää pois pääse tai edes halua. 

Kalin pohtii mainosalan tulevaisuutta: “Monet asiat automatisoituvat, jos se on mahdollista. Ei kuitenkaan väkisin. Robotitkin pitää kouluttaa, ei ne muuten tee mitään. Ihmiset tekevät virheitä ja niin tekevät varmasti myös robotit. Niiden tekemä työ pitää tarkistaa ja se on ihmisten hommaa.”

Jotkin asiat tulevat kuitenkin pysymään ennallaan. “Tunnejäljen luominen asiakkaaseen ei muutu mihinkään”, Kalin totetaa. 

Luo onnistunut vaikuttajakampanja
oppaan avulla

Lataa vaikuttajakampanjaopas

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö

Tilaa uutiskirje