30.06.2020
Mittaa verkkokaupan ja verkkosivujen kävijöitä keskitetysti
Mittaa verkkokaupan ja verkkosivujen kävijöitä keskitetysti

Mikko Virtaperko
Web Developer, Partner
Eli miten asennetaan sama web-analytiikka kahdelle eri domainille
Lähtökohtaisesti Google Analytics seuraa vain yhtä domainia, mutta usein käytössä on kaksi eri domainia, joista toinen on normaalit verkkosivut ja toinen SaaS-palvelun kautta hankittava verkkokauppa, esim MyCashflow tai Shopify. Koska palvelut tulevat eri lähteistä, niillä on oltava eri domain, esimerkiksi www.kuke.fi ja shop.kuke.fi. Analytics ei voi seurata kumpaakin yhtäaikaa, ellei tehdä temppu temppunen.
Aiemmin yhdistäminen vaati seurantatägin kustomointia, mutta nykyään homma on älyttömän helppo tehdä Google Tag Managerilla. Näin se käy:
- asenna sama Google Tag Manager sekä verkkosivuillesi että verkkokauppaasi
- mene Tag Managerissa Universal Analytics tägin asetuksiin
- klikkaa Enable overriding settings in this tag
- Cross-Domain Tracking kohdassa Auto Link Domains tee pilkkulista domaineista, esim kuke.fi, shop.kuke.fi
Siinä se, jea!