14.03.2023

Googlen Helpful content update -algoritmipäivitys suosii ihmisten tuottamia sisältöjä

Tuomas Lieskivi keltaisella taustalla
Tuomas Lieskivi
Copywriter

articles

content creation

web analytics

campaign management

Tuomas Lieskivi keltaisella taustalla

Tuomas Lieskivi
Copywriter

articles

content creation

web analytics

campaign management

Viestintää ja markkinointia digiympäristössä tekevät ovat pitkään olleet yhtä mieltä laadukkaista tekstisillöistä: niiden tulee vedota niin lukijoihin kuin hakukoneisiinkin. Nyt käytettävyys yhdistää molempia.

Kun verkkosivuille tehdään sisällöntuotantoa, kriteerilistoilla vilisee sellaisia termejä kuin avainsanat, relevanssi ja runsaus. Eniten sisältöjen laatuun vaikuttaa kuitenkin se, kuinka innokkaasti niitä luetaan. Tämä on muuttanut sisällöntuotantoa ratkaisevasti, ja viime vuonna Googlekin heräsi muutokseen.

Aikaisemmin nähtiin, että sisältöjä tulee olla verkkosivuilla paljon, sillä silloin hakukoneet tunnistavat ne arvokkaiksi ja nostavat sivuja parhaimmille paikoille Googlen hakutuloksissa. Nyt pituus ei ole enää oletusarvo hakukonelöydettävyydelle, sillä Googlen hakurobotit arvostavat ennen kaikkea käyttäjäkokemusta. Tämän puolesta puhuu Googlen algoritmipäivitys Helpful content update

Google esitteli Helpful content update -algoritmin viime elokuussa. Sen tarkoituksena on parantaa Googlen käyttäjien käyttäjäkokemusta tarjoamalla yhä laadukkaampia ja osuvampia tuloksia hakukoneessa. Sisällöntuotannon näkökulmasta muutokseen kannattaa vastata huomioimalla seuraavat seikat.

Kirjoita ihmisille…

Uusi päivitys nojaa erityisesti siihen, kuinka palkitsevan käyttäjäkokemuksen verkkosivu vierailijoilleen tuottaa. Helpful content update korostaa hyvää kokemusta tukevia sisältöjä ja jättää vähemmälle huomiolle alisuoriutuvat sisällöt.

Sisältöjä laatiessa kannattaa siis kysyä, vastaatko lukijan oletettuun tarpeeseen. Tekstin tulisi olla tarkoituksenmukaista ja tarjota lukijalle uutta ja kokemuksen kannalta oleellista tietoa.

Sisällöt, jotka ovat tuoreita, persoonallisia ja selvästi kirjoittajan itsensä laatimia, nousevat esille hakutuloksissa. Päivittämätöntä ja geneeristä tekstiä kannattaa välttää. Siis sellaista, joka on kopioitu suoraan toisilta sivuilta.

…älä hakukoneille

Hakukonelöydettävyyden parantamiselle on yhä olemassa tekniset edellytyksensä. Niistä tarjoaa ensi käden tietoa Google. Jos kuitenkin ohjeita seuraa orjallisesti ja kirjoittaa verkkosivusisältöjä lähtökohtaisesti hakukonerobotteja ajatellen, menee rytinällä metsään. Alla kaksi esimerkkiä.

  1. Tekstit on kirjoitettu hakukonetta eikä lukijaa varten. Tämä heikentää käyttäjäkokemusta. Vaikka avainsanoja on hyvä löytyä tekstistä, on niiden paikka mietittävä tarkkaan. Sanojen ylenpalttinen viljely ei vakuuta lukijaa – eikä enää hakukonerobottejakaan.
     
  2. Tekstiä on referoitu sellaisenaan muilta sivuilta. Tässä huolena on kontekstin puute. Poimimalla tekstiä sieltä täältä, asiayhteys (jota sinä olet kirjoittajana luomassa) hajoaa. Laadukkaissa tekstisillöissä konteksti on kaikki kaikessa. Sisällöntuotannossa se tarjoaa mahdollisuuden erottautua muista ja tuottaa ainutlaatuista, hakukoneita houkuttelevaa sisältöä.

Kirjoitatko ajankohtaisista aiheista, megatrendeistä polttavan kuumilla teemoilla? Hyvä! Eikö asia kosketa kohderyhmiäsi? Älä sitten kirjoita heille.

Tarkasta sisällöt ja toimi

Google Helpful content update on ollut toiminnassa yli puoli vuotta. Viime joulukuussa se laajennettiin maailmanlaajuiseksi kaikille kielille ja nyt päivitys pelaa Suomessakin. Verkkosivujen sisällöt kannattaa siis käydä läpi täikammalla. 

Jos verkkosivuiltasi löytyy geneeristä kieltä ja kilpailijoilta tai kumppaneilta poimittua tekstiä, on teksti syytä tarkistaa. Jos teksti ei ole suunnattu kohderyhmillesi ja asiakkaillesi, ei se todennäköisesti aja tarkoitustaan. Silloin teksti kannattaa kirjoittaa uusiksi.

Jos tarvitset apua, me autamme!

Kiinnostuitko?

Jätä yhteydenottopyyntö

Tilaa uutiskirje