Sisällöntuottajan muistilista: näin onnistut sosiaalisen median eri kanavissa
1. Valitse somekanavasi – kanavassa kanavan tavalla
Jokaisella sosiaalisen median kanavalla on oma roolinsa ja merkityksensä, onkin tärkeää tuntea eri kanavien erikoispiirteet ja tyylit, erityisesti sisällöntuotannon näkökulmasta. Sama tekstisisältö, jonka juuri kirjoitit Facebook-postaukseen, ei välttämättä toimi Instagramissa, eikä varsinkaan LinkedInissä - kanavien luonne on erilainen. Esim. Twitterissä seurataan ajankohtaisia asioita, LinkedInissä verkostoidutaan ja Instagramissa viestitään visuaalisesti. Samalla kun sosiaalisen median käyttö pirstaloituu, kanaville syntyy omat etikettinsä, joiden erot on opittava tunnistamaan.
Jokaisessa somekanavassa käyttäydytään ja jaetaan informaatiota niin, että ne toimivat juuri tuossa kyseisessä kanavassa, sillä kullakin palvelulla on ominaiset keskustelutyylinsä, sosiaaliset mekanisminsa ja ilmiönsä.
On hyvä muistaa, että somekanavat eivät ole yrityksen ilmoitustaulu – sosiaalisessa mediassa osallistutaan keskusteluun, otetaan kantaa ja kuunnellaan muiden mielipiteitä.
Eli lyhyesti sanottuna, valitse yritykselle sopivat somekanavasi huolella ja viesti hyödyntäen kunkin kanavan teknisiä mahdollisuuksia, käytä niitä oikein ja erotu kilpailijoista.
Minkälaisia ominaisuuksia eri somekanavilla on? Tässä listattuna suurimpien kanavien esittelyt muistin virkistykseksi.
Facebook: Suuri käyttäjäkunta (2.7 miljoonaa suomalaista käyttäjää, kasvussa yli 45 vuotiaiden käyttö), tarjoaa mainosalustana eniten ominaisuuksia. Kanava brändin tunnettuuden kasvattamiseen, yhteisön luomiseen ja keskusteluun.
Instagram: Kanava visuaalisen sisällön jakamiseen kuvina tai videoina. Kanavan mahdollistaa tarinallisuuteen, joka luo ja vahvistaa brändimielikuvaa - yritys voi luoda itsestään helposti lähestyttävän kuvan ja osallistaa kuluttajia. Alle 2 miljoonaa käyttäjää Suomessa, 13-64-vuotiaista naisista 62% ja miehistä 47% käyttää Instagramia.
Twitter: Tarjoaa kanavan kuunnella oman alan vaikuttajia ja koota omaa aktiivista seuraajajoukkoa. Kanava informaation jakamiseen ja aktiivisen keskustelun käymiseen sekä yrityksen toiminnasta tiedottamiseen. Twitterin merkitys tärkeimpänä vaikuttajaverkostona Suomessa on vahvistunut viime vuosina: Suomesta löytyy viikoittain n. 70 000 twiittaajaa, käyttäjiä yhteensä 0.9 miljoonaa.
LinkedIn: Kanava, jossa ammatillinen keskustelu käydään. Tehokas kanava tavoittaa asiakkaat, paras ammatillinen verkostoitumiskanava, tehokas kilpailijaseuranta + oma LinkedIn-profiili toimii yrityksen mainoksena. Suomalaisista 0.7 miljoonaa käyttää LinkedIniä.
YouTube: Kanava videoiden lataamiseen, katseluun sekä kommentointiin. Suurin sosiaalisen median kanava Suomessa (n. 2.8 miljoona käyttäjää). YouTube-videoiden kaupallisiin yhteistöihin suhtaudutaan 15-35-vuotiaiden keskuudessa paremmin kuin mainontaan muissa medioissa.
Snapchat: Erityisesti nuorison suosima sovellus, tavoittaa nuoria kohderyhmiä. Spontaanisti lähetetyt viestit lyhyitä, noin 10 sekunnin ajan näkyviä tekstimäisiä kuvia tai videoita. Käyttäjät sitoutuneita, sillä sisältö katsottavissa vain vuorokauden. Suomessa noin miljoona käyttäjää.
Käyttäjämäärien lähde: Meltwater
2. Panosta laadukkaaseen sisältöön
Ymmärrätkö yleisöäsi? Selvitä ja kartoita ketkä kanaviasi seuraa, niin tiedät minkälaisiin sisältöihin eri kanavissa kannattaa panostaa. Monipuolinen sisältö eri kanaviin on sisällöntuotannon a ja o.
Mieti ennen kuin painat julkaisunappia, onko juuri julkaisuvalmiina oleva sisältösi merkityksellinen. Voisitko kenties jakaa sisällön omassa profiilissasi? Herättäisikö tekstisi tunteita? Onko se tarinallinen ja vetoava, joka saisi aikaan reaktioita? Tarina on varsin oiva keino loihtimaan positiivisia mielikuvia ja muodostamaan myönteisiä ajatuksia helposti lähestyttävällä tavalla. Kun tarinat toteutetaan kekseliäästi, tunteella ja houkuttavasti, sitoutat asiakkaan ja erottaudut kilpailijoista.
Suunnitelmallisuus ja sisältökonseptit auttavat paremman sisällön suunnittelussa ja toteuttamisessa. Sisältökonseptien avulla sisältöjen muoto ja tyyli pysyvät yhtäläisenä vaikka itse sisällön aihe muuttuisikin. Sisältökonsepti on idea, jonka pohjalta on helppo tuottaa tunnistettavaa sisältöä. Sisältökonseptien avulla karsit turhat sisällöt, keskityt olennaiseen ja helpotat sisällöntuotantotyötä.
Myös julkaisuajalla on merkitystä. Optimoi julkaisuajankohta ajastamalla sisältösi ajankohtiin, jolloin kohdeyleisösi on paikalla. Testaa myös erilaisia sisältöjä – vaikuttaako esimerkiksi emojien käyttö? Kuva voi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa, mutta muodollisessa viestinnässä ne saattavat heikentää sisällön uskottavuutta. Postaukseen ei siis kannata tuikata munakoisoa tai persikkaa, jos et ole varma niiden tarkoitusperästä.
Entäs ne kuvakoot sitten? Kuvilla (ja videoilla) on tärkeä merkitys houkuttelevan ensivaikutelman luomisessa, sillä näyttävä profiili vetää puoleensa uusia asiakkaita ja antaa positiivisen mielikuvan yrityksestäsi. Tyylikkäätkin kuvat saattavat pilata profiilisi, mikäli ne ovat huonolaatuisia tai väärän kokoisia. Lämmin suosittelu siis on tutustua eri somealustojen kuvien kokoihin – eri nettisivuilta löytyy helposti lisätietoa!
Ajattelepa vielä omaa asiakastasi. Olisitko itse kiinnostunut pikselihirviöisestä kuvasta tai sujumattomasta kieliasusta? Ostaisitko tuotteen, jolle et itsekään keksisi mitään käyttöä?
3. Mittaa, mittaa ja mittaa. Analysoi myös.
Sisällöntuotannon suunnittelu lähtee yrityksen tavoitteista ollen kiinteä osa yrityksen sisältöstrategiaa ja jokapäiväistä tekemistä. Sisällöntuotanto onkin pitkäjänteistä työtä ja vaatii huolellisen pohjatyön – sosiaalinen media ei tarjoile pikavoittoja: sisältöjä pitää analysoida. Ja kehittää.
Aseta sisällöillesi tavoitteita, seuraa analytiikkaa sisältöjen tavoitettavuudesta ja kanavien käyttäjistä. Sisällytä julkaisuaikataulusuunnitelmaan eri julkaisuajankohtien testausta.
Ei ehkä kannata lähteä tuijottamaan tykkääjämäärien kasvua tai yhden postauksen tykkäyksiä, vaan mittaa sitä, miten voit luoda houkuttelevaa ja erottuvaa sisältöä kanaviin. "Tuhat seuraajaa enemmän kuin viime kuussa", "tästä postauksesta on tykännyt 2000 seuraajaa": hyvä juttu, mutta mitä sitten? Mieti, minkälaista arvoa, näkyvyyttä tai reaktioita tekemäsi toimenpiteet ovat saaneet aikaan? Miten sisältöä kulutetaan (jaetaan, kommentoidaan) ja saadaanko sisältöjen kautta ohjattua asiakasta ostopolulla eteenpäin? Sosiaalisen median sisältöjä voi mitata vain, kun tiedät mitä sosiaalisesta mediasta tavoittelet ja mitä siellä haluat saada aikaan.
Loppujen lopuksi onnistuminen sosiaalisen median kanavissa on pitkäjänteistä, määrätietoista ja suunnitelmallista tekemistä oikeiden kanavien ja sisältötyylien löytämisessä. Vaivannäkö kannattaa.